התמחות במשפטים | מסלול ליטיגציה אזרחית-מסחרית

סטודנטים מצטיינים רבים מוצאים עצמם מתלבטים באשר למקום ההתמחות האידיאלי עבורם. ברור כי המדובר בשאלה אשר אין בצדה תשובה אחת ונכונה ולכל אחת ואחד ישנה מערכת שיקולים ייחודית ועצמאית. ההחלטה באיזה משרד להתמחות צריכה להתקבל ברצינות ובכובד ראש, שכן יש בה כדי להכריע באיזה נתיב מקצועי תבחרו להתחיל ולצעוד, כמו גם כיצד תראה שגרת יומכם, ולאן אתם שואפים להגיע.

בחירת מקום התמחות – מה חשוב לברר לפני?

כיום, עולם עריכת הדין עובר תהליכי התמקצעות וספציפיקציה. תקופת "עורך הדין הכל יכול", כזה שעוסק בענייני מס בבוקר, בעסקת נדל"ן בצהריים, ובתביעה ייצוגית מורכבת בשעות הערב, כמעט וחלפה ממחוזותינו. תהליכים אלה מתרחשים, בראש ובראשונה, בשל כך שתחומי המשפט השונים נעים קדימה עם העולם, אשר הופך מורכב ומגוון יותר, במהירות עצומה.

בחירת תחום ההתמחות, אם כן, הינה הצעד הראשון, והחשוב, בקריירה המשפטית של עורך הדין. אנו סבורים, כי הליטיגציה היא "מלכת המשפט", והינה החזית, בהא הידיעה, בה מתעצב עולם המשפט. הליטיגציה, יותר מכל תחום אחר, דורשת מגוון רחב של תכונות, ועורכי דין מהטובים והמוכשרים ביותר, הם שבוחרים לעסוק בה.

נשמח לנסות ולהאיר מספר נקודות ולהשיא מספר עצות, שיכול ותסייענה לכם בבחירת המשרד המתאים לכם ביותר:

שם טוב ושמן טוב

לא ניתן להמעיט מחשיבות מקום ההתמחות להמשך עתידכם המקצועי. שמו של המשרד בו התמחתם ילווה אתכם לאורך הקריירה, ויהווה "תג איכות" עבורכם. כלל הזהב הוא כי התמחות במשרד בעל שם, המוביל בתחומו ומוערך בשוק, תפתח בפניכם דלתות, ותעניק לכם יכולות וכלים נחוצים להמשך דרככם. במיוחד במקצוע עריכת הדין – כדאי ללמוד מהטובים ביותר.

חיים שלווים או אדרנלין?

תחום הליטיגציה, מטבעו, דורש מהמשפטן תכונות רבות, שאחת העיקריות שבהן היא יכולת עבודה תחת לחץ, המוכתב מעצם ניהולו של הליך משפטי מורכב וגורלי עבור הלקוח. ככל שאתם מעדיפים סביבת עבודה שקטה ורגועה, כנראה שליטיגציה איננה התחום האידיאלי עבורכם.

משרד גדול = ליטיגציה בגדול?

סטודנטים רבים סוברים, בשגגה, כאילו משרד גדול משמעו בהכרח מחלקת ליטיגציה גדולה, העוסקת בתיקים גדולים. ולא היא. בדקו היטב – האם ליטיגציה הינה תחום עיסוק מרכזי של המשרד בו אתם מתעניינים? אילו תיקים מנהל המשרד? מהן "מחלקות הדגל" שלו?

אילו בדיקות רקע כדאי לבצע?

היכנסו למאגרי החיפוש המשפטיים השונים והזינו ברובריקת "עורך הדין" את שם המשרד לגביו אתם מתלבטים, ו/או שמות של דמויות מפתח במשרד. המאגרים המשפטיים הינם כלי מידע אובייקטיבי ובלתי תלוי, המדבר בעד עצמו. באופן זה, תוכלו להיחשף לסוגם, אופיים והיקפם של ההליכים שמנהל המשרד.

בנוסף, מומלץ לעיין במדריכי הדירוג השונים ולברר באילו תחומים בולט המשרד ביחס לשוק. שימו לב: במדריכי הדירוג ישנם לעיתים דירוגי גודל לצד דירוגי איכות לפי תחומי התמחות. משרד אשר נמנה על עשרת משרדי עורכי הדין הגדולים, לאו דווקא ידורג כאחד מבין עשרת משרדי הליטיגציה המובילים.

האם אתם יודעים מה תהיה אופיה של עבודת ההתמחות? 

אחד הגורמים העיקריים אשר עלולים להעיב על תקופת ההתמחות, הינו פער בין ציפיות המתמחה לציפיות המשרד, בנוגע לאופי העבודה ולחיי היומיום במשרד. נסו לאסוף מידע רב ככל הניתן, בכדי לעשות את הבחירה הנכונה ביותר עבורכם. חשבו ביניכם לבין עצמכם – מהן שאיפותיכם בתקופת ההתמחות? אילו קריטריונים הינם קריטיים מבחינתכם במקום העבודה?

אל תחששו לשאול כל שאלה רלוונטית מבחינתכם בזמן הראיון. האינטרס להשתלבות "חלקה" של המתמחה במשרד, הינו אינטרס משותף והדדי – הן עבור המתמחה, והן עבור המשרד.

אוהבים ללמוד, לחקור ולקרוא?

עיקר עבודתו של מתמחה בליטיגציה הינו במחקר משפטי בסוגיות משפטיות שונות ומגוונות, בכתיבה של חוות דעת משפטיות, ולאחר מכן – באם המתמחה מוכיח עצמו, בכתיבת מסמכים שונים בתיק, לרבות טיוטות של כתבי בי-דין, תוך ליווי שוטף של עורכי הדין בשלביו השונים של ההליך. ממתמחה בתחום הליטיגציה, אם כן, נדרשת בין היתר יכולת מחקר משפטי גבוהה, יצירתיות, סקרנות, ונכונות לקריאה מרובה ולימוד יומיומי של סוגיות שונות וחדשות. אם מחקר משפטי וכתיבה אינם הצדדים החזקים או המועדפים עליכם, כנראה שהתמחות בליטיגציה אינה הבחירה האידיאלית עבורכם.

אז מתי מופיעים בבית המשפט?

אם התנסות פרקטית בהופעות בערכאות הינה הקריטריון הקריטי עבורכם, התמחות במשרד ליטיגציה מוביל עלולה שלא להגשים ציפייה זו. מטבע הדברים, אופיים של התיקים המנוהלים בהליכים מורכבים, בהיקפי ענק, שיכולים להימשך על פני שנים, אינו מאפשר בתחילת דרככם המקצועית לייצג לקוחות צמרת. שאיפתנו היא כי המתמחים יקחו חלק פעיל בשלבי ההכנה השונים, ויתלוו לדיונים במטרה ללמוד מהטובים ביותר.

האם תרכשו בהתמחות כלים מספקים לעתידכם המקצועי, או תתמקצעו בנישה צרה? 

אחד מהיתרונות הגדולים בהתמחות בליטיגציה, היא חשיפה לתחומי עיסוק רבים ומגוונים, מכל קשת המשפט האזרחי-מסחרי, תוך רכישת יסודות שילוו אתכם נאמנה בכל דרך בה תבחרו. התמחות בליטיגציה, על הגיוון הרב והסוגיות המשפטיות הרבות המתעוררות במהלך ניהולו של תיק, מעניקה יתרון על פני מתמחים אחרים, אשר עוסקים, פעמים רבות, בנישה צרה, שאינה מאפשרת להם נגיעה והיכרות עם קשת של תחומים משפטיים.

איזו סביבת עבודה אתם מחפשים?

ישנם גורמים, אשר מתמחים רבים אינם שמים ליבם אליהם די הצורך, וכדאי להקדיש להם מחשבה. כך למשל עליכם לשאול את עצמכם – האם אתם יודעים מהי שיטת העבודה עם המתמחים במשרד? ("פול" כללי, הצמדה אישית, חלוקה לצוותים וכו'?) איזה אווירת עבודה יש במשרד? מול מי תעבדו בפועל ומה יהיה אופי המטלות בהן תתנסו? האם אתם מעדיפים סביבת עבודה אינטימית או עבודה בארגון גדול? ככל ומונחות מספר אופציות רלוונטיות על השולחן, אלו גורמים אשר אין לזלזל בחשיבותם.

התמחות במשפטים | זאב שרף ושות' 

מידע על התמחות במשפטים

אנו ממליצים לכם להרחיב את ידיעותיכם, ולהקדיש את הזמן הנחוץ לקריאה והתעניינות במקורות מידע זמינים שונים, בטרם תגשו למלאכת מציאת ההתמחות, ובכלל כך באתר לשכת עורכי הדין ובכללי לשכת עורכי הדין.

 

הגישו מועמדות בכתובת

office@scharflaw.com